english farsi
جمعه, ۲۸ مهر ۱۳۹۶


انتخابات اتاق بازرگانی و دلایل توجه به آن
غلامحسین جمیلی: انتخابات اتاق بازرگانی و دلایل توجه به آن

شناسه خبر:276
شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۳۴
چاپ پست الکترونیکی
این مورد را ارزیابی کنید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...Loading...
IMG_7550

مهمترین واقعه پیش روی اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزاری انتخابات دوره جدید هیئت نمایندگان طی روزهای آتی در هجدهم اسفند ماه خواهد بود چرا که حضور افراد در کسوت هیئت نمایندگان سطح جدید از تفکرات بخش خصوصی و دیدگاههای آنها در برابر برنامه ها و اقدامات عملی دولت در فضای اقتصادی کشور را ترسیم خواهد کرد جدای از این که هیجان و نشاط انتخابات در این ایام بر تمام فضای اتاقهای بازرگانی چیره گشته ضرورت توجه و حضور در این رویداد مهم بخش خصوصی بر هیچ یک از اعضاء پوشیده نیست بیان دیدگاههای زیر قطعاً می تواند در طراحی ادامه مسیر بزرگترین و تاثیرگذارترین تشکل بخش خصوصی کشور اثرات نیکی را به جای بگذارد.

اهمیت، ضرورت و نقش اتاق بازرگانی چیست؟

توجه به نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی و فراهم کردن حضور بخشهای غیردولتی در مناسبات اقتصادی کشور به دفعات از سوی مقام معظم رهبری مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است بطوریکه در اکثر ابلاغیه ها و قوانین مورد تاکید ایشان بطور ویژه به نقش بخش خصوصی اشاره شده است از طرفی کشور اسلامی ایران به دلیل حفظ کرامت و جایگاه و دستاوردهای باارزش سی و شش ساله نظام و برای اثبات حقانیت خود ناچار به تحمل فشارهای ظالمانه و غیرمتعارف بین اللملی است.

شرایط امروز اقتصادی کشور از جمله منابع محدود مالی و سرمایه گذاری کشور- نرخ نسبتاً زیاد بیکاری رکود تورمی حاکم بر بازار و تولید- مشکلات گوناگون واحدهای تولیدی و روابط تجاری بین المللی که بخش عمده ای از آنها ناشی از تحریمهای یک جانبه بر علیه کشور و ملت عزیزمان می باشد و نیز از سوی دیگر با مطالعه و درک تجربیات سایر کشورها در ارتقاء جایگاه کشور خود و چگونگی اثرگذاری فعالین بخش خصوصی آنها در توفیقات این ارتقاء این پیام را منتقل می کند که دولت در مدت زمان کوتاه به تنهایی قادر به تقابل و حل این مسائل و مشکلات نخواهد بود بی شک خارج شدن فضای موجود اقتصادی کشور نیازمند تعریف جدید از ارتباط و همکاری تنگاتنگ دولت و بخش خصوصی را می طلبد.

همراهی بخش خصوصی با برنامه های کلان و خرد اقتصادی دولت و همچنین در نظر گرفتن دیدگاههای منطقی و اصولی این بخش توسط دولت جهت برنامه ریزی های آتی خود می تواند باعث تولید نگرش مناسبی در راستای تامین مصالح ملی کشور گردد.

اتاقهای بازرگانی در دور جدید خود می بایست با احیای ساختار و تجدید نظر در قوانین ساختاری خود که بیش از ۳ دهه از تدوین آنها گذشته است و قطعاً نیازمند بازنگری و بروزرسانی دارند تلاش نمایند با ایجاد انطباق با برنامه ها- قوانین و برند اجرایی خود بتوانند سهم جدید در فضای اجرایی کشور ایجاد و طلب نمایند تجدید فعلی مشاوره سه قوه و نیز حضور در مراجع تصمیم سازی کلان کشوری و منطقه ای این توان را برای اتاقها ایجاد نموده که بتواند جهت پیشبرد اثربخشی بخش خصوصی نسبت به ایجاد تفکرات توسعه ای آن اقدام نمایند چرا که بر این باور هستیم که توسعه بخش خصوصی نیازمند شکل گیری و تولید فکر توسط خود بخش خصوصی می باشد تفکر دولتی نمی تواند الگوی مناسبی برای فعالیت های بخش خصوصی ترسیم نماید به عبارتی راههای توسعه بخش خصوصی می بایست توسط خود بخش خصوصی تدوین شود.

یکی از آفتهای بخش خصوصی کشور در حوزه اقتصاد و تولید بروز و ظهور متعدد و بسیار زیاد تشکلهای بخش خصوصی است که غالباً با عناوین کلان و بسیار زیبا متولد ولی در عمل فاقد هر گونه اثرگذاری بخش می شوند و در ادامه حیات فعالیت خود توان خود را صرفاً معطوف به رقابت با سایر تشکلهای موازی خود نموده و از اصل موضوع غافل می شوند .

به نظر می رسد زمان آن رسیده است که اتاق در دوره جدید فعالیت خود با استفاده از ظرفیت قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار نسبت به اصلاح امور تشکلها اقدام نماید.

نهایتاً امید دارم حضور تمامی فعالان و اعضای محترم اتاق در انتخابات هجدهم اسفندکه قطعاً توام با حفظ شأن و جایگاه بخش خصوصی در فضای صمیمی و با رعایت اخلاقیات خواهد بود بتواند پیام جدیدی را جهت فضای پیش روی اقتصاد و بخش خصوصی تعریف کند.

نویسنده:

بازدید: 372 دفعه آخرین ویرایش در یکشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۸

پاسخ دهید

© کلیه حقوق این پورتال متعلق به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی زنجان است.