english farsi
جمعه, ۲۸ مهر ۱۳۹۶


هفتمین صورتجلسه شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی

شناسه خبر:181
سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۰
چاپ پست الکترونیکی
این مورد را ارزیابی کنید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

بسمه تعالی

صورتجلسه

هفتمین جلسه شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی

بر اساس دعوتنامه شماره ۲۸۸/۹۳/ص مورخ ۱۲/۰۵/۹۳ اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان به عنوان دبیرخانه شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی ششمین جلسه شورا روز چهارشنبه مورخ ۱۵/۰۵/۱۳۹۳ در محل اتاق زنجان برگزار و ضمن طرح موضوعات مهم روز ، در موارد زیر اتخاذ تصمیم به عمل آمد.

الف – موضوعات مهم روز :

الف-۱- الزامات و راهکار تحقق هدف صادراتی استان

  • مقدمه

در اولین جلسه کارگروه تخصصی توسعه صادرات ، صادرات استان زنجان در سال ۱۳۹۳ با میزان ۴۷۲ میلیون دلار به تصویب رسید.

به استناد آمار منتشره از سوی گمرک ایران ، بالاترین میزان صادرات از مبدا گمرک زنجان در سال ۱۳۹۲ با میزان ۲۶۶ میلیون دلار به ثبت رسیده است ( تولید صادراتی ۱۳۹۲ به میزان ۲۸۳ میلیون دلار ). دستیابی به هدف تعیین شده ، نیازمند افزایش قریب به ۸۰ درصدی صادرات استان می باشد.

تحقق هدف تعیین شده فارغ از مبانی کارشناسی ناظر به تعیین میزان صادرات ، در گرو تحقق الزامات و هماهنگی های لازم با مراجع مرتبط با امر صادرات می باشد. البته تحقق این هدف در تالیف با هدف سال آتی و بصورت یکپارچه در سال ۱۳۹۴ ، پایان برنامه پنجم می تواند مورد انتظار باشد.

  • راهکار

اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان ، توسعه صادرات غیرنفتی استان را موکول به ایجاد انسجام ، هماهنگی و تقسیم کار میان بنگاه های اقتصادی ذینقش در صادرات دانسته و این مهم را در برنامه های سالانه مطمح نظر قرار داده است ، تا در صورت فراهم آمدن شرایط ، با ارائه برنامه عملیاتی ، گسترش صادرات غیر نفتی و مآلا تحقق هدف صادراتی تعیین شده را با مشارکت و همراهی کلیه دست اندر کاران زمینه سازی نماید.

طرح پیشنهادی اتاق زنجان در متن تبصره ۱ ماده ۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نیز ، به شرح زیرمستتر می باشد.

” اتاقها موظفند در فعالیتهای صادرات غیرنفتی با ایجاد انسجام، هماهنگی و تقسیم کار، از فعالیت موازی تشکلها جلوگیری کنند. همه تشکلهای اقتصادی موظفند در اجرای احکام این ماده با اتاقها همکاری کنند.”

بررسی های به عمل آمده نشان می دهد بخش قابل توجهی از صادرات استان در سال ۱۳۹۲ به شماری از بنگاه های اقتصادی بزرگ و متوسط تعلق دارد. در چارچوب تقسیم کار منسجم و هماهنگ میان بنگاه های اقتصادی منتخب و کلیه دستگاه های اجرائی مرتبط با صادرات می توان تحقق بخش اعظم هدف تعیین شده را متناسب با فرصت پیش رو انتظار داشت. البته مشروط به اینکه کلیه تدابیر تسهیل و ترغیب کننده بر فضای صادرات حاکم باشد.

فراوانی تجمعی صادرات استان از مبدا گمرک زنجان در سال ۱۳۹۲ ( ماخذ آمار : گمرک زنجان )

فراوانی تجمعی نسبی

تعداد شرکت های صادراتی

فراوانی تجمعی نسبی

ارزش صادرات شرکت ها

شرح ردیف
۹ ۵۱ ۱۰ شرکت نخست ۱
۱۸ ۷۷ ۲۰ شرکت نخست ۲
۲۷ ۸۷ ۳۰ شرکت نخست ۳
۳۵ ۹۳ ۴۰ شرکت نخست ۴
۴۴ ۹۶ ۵۰ شرکت نخست ۵

 

انعقاد تفاهم نامه فی مابین دستگاه های مرتبط با صادرات و اتحادیه صادر کنندگان به نمایندگی از طرف بنگاه های صادراتی می تواند متضمن تسهیلات و محرک های تاثیر گذار بر فضای صادرات باشد. تسریع در عودت مالیات بر ارزش افزوده ناشی از صادرات و همچنین پرداخت تسهیلات بانکی به بخش صادرات از جمله محرک های اثر بخش می باشد.

با پیشنهاد اتاق زنجان و در چارچوب اهتمام مشترک اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی و سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، همراه با مشارکت و همکاری اتحادیه صادرکنندگان و دستگاه های اقتصادی استان و بالاخص اراده بنگاه های صادراتی ، برنامه عملیاتی ناظر به تحقق هدف صادراتی استان در سال ۱۳۹۳ تنظیم و با تعیین نقش مراجع ذیربط تدوین و مبنای اقدامات متضمن هدف صادراتی استان قرار خواهد گرفت.

  • الزامات
    • پیگیری الزامات برشمرده ذیل نیز می تواند در تضمین تحقق هدف صادراتی استان تاثیر گذار یاشد.
    • اجرای سند راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی استان زنجان با محوریت دبیرخانه کارگروه توسعه صادرات مستند به برنامه سند راهبردی بخش بازرگانی.
    • کوشش در راستای ارتقاء مدیریت گمرک زنجان به سطح اداره کل.
    • تعامل موثر با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان استان از رهگذر تشکیل جلسات منظم و مستمر با حضور مسئولین ذیربط استان زنجان.
    • حمایت از تصمیمات متخذه در کمیته پیگیری مسائل و مشکلات بنگاههای اقتصادی در ارتباط با بنگاه های صادراتی.
    • رونق و رکود واحدهای سرب و روی به ترتیب از عوامل فزاینده و کاهنده صادرات و تولیدات صادراتی می باشد.از این رو بررسی رفع مسائل و مشکلات مبتلا به صنعت سرب و روی به صورت ویژه و با هدف تلاش برای رفع تهدیدات پیش رو باید مورد توجه قرار گیرد. سهم عمده این بخش از تولیدات صادراتی استان عنایت ویژه به واحدهای سرب و روی را مورد تاکید قرار می دهد.
    • بررسی تطبیقی تعرفه های تولیدات صادراتی طی ماههای نیمه دوم سال ۱۳۹۳ و حمایت از تداوم صادرات تعرفه های جدید، مهم و عمده با محوریت دبیرخانه کارگروه توسعه صادرات.
    • سیاست جایگزینی واردات می تواند از عوامل محدودکننده صادرات استان باشد. از این رو ضرورت دارد در راستای سیاست توسعه صادرات و به منظور گذر از این محدودیت تدابیر لازم توسط مراجع ذیربط اتخاذ گردد.

الف-۲- تشویق صادرات غیر نفتی پیش نویس لایحه حمایت از تولید

ماده ۱۵_ دولت موظف است به منظور تشویق صادرات غیرنفتی، معادل ۵ درصد ارزش صادرات هر سال را در بودجه سال بعد پیش‌بینی نماید تا به صادر‌کنندگان پرداخت گردد. همچنین معادل یک در هزار ارزش صادرات هر سال در بودجه سال بعد برای کمک به شرکت در نمایشگاه‌ها و مجامع تجاری و تبلیغات خارج کشور پیش‌بینی و پرداخت می‌گردد. آئین‌نامه این ماده با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت به تصویب هیئت‌وزیران خواهد رسید.

الف-۳- اهداف بهبود فرایندها و تکلیف دستگاه های اجرائی

وضعیت مطلوب ۱۳۹۳ وضعیت کنونی عنوان شاخص دستگاه اجرائی
۳۰ - باز پرداخت مالیات بر ارزش افزوده کالای صادر شده ( روز ) سازمان امور مالیاتی
۵ ۷ تعداد مراحل اداری صادرات گمرک ایران
۷ ۱۰ تعداد مراحل اداری واردات گمرک ایران
۲۰ ۲۵ زمان صادرات ( روز ) گمرک ایران
۱۹ ۳۷ زمان واردات ( روز ) گمرک ایران
۱۲۱۰ ۱۴۷۰ هزینه صادرات ( دلار بر هر کانتینر ) گمرک ایران
۱۴۵۶ ۲۱۰۰ هزینه واردات ( دلار بر هر کانتینر ) گمرک ایران
ماخذ : سیاست های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود طی سال های ۹۴-۱۳۹۳ : ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت – ویرایش اول – تیر ۱۳۹۳

 

ب- تصمیمات متخذه :

قسمت اول : پیگیری تصمیمات متخذه در جلسه ششم شورا

  • مقرر گردید تعداد شاغلین در مشاغل سخت و زیان آور استان زنجان در مقایسه با کشور طی گزارش مکتوب توسط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی ، در جلسه آتی شورا ، ارائه گردد. این گزارش لغایت پایان تیرماه سال جاری توسط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به دبیرخانه شورای استانی گفتگو ارسال خواهد شد. گزارش به تفکیک زیر بخش های صنعت تهیه خواهد شد.
اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ( مصوبه )
علیرغم پیگیریهای مکتوب و تلفنی گزارش تعداد شاغلین در مشاغل سخت و زیان آور استان زنجان در مقایسه با کشور به تفکیک زیر بخش های صنعت به دبیرخانه شورای گفتگو واصل نشد. از اینرو ” مقرر گردید گزارش درخواستی حداکثر لغایت ۰۱/۰۶/۹۳ به اتاق زنجان ارسال گردد. این گزارش توسط اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در جلسه هشتم شورا ارائه خواهد شد. “

 

  • اداره کل تامین اجتماعی موظف است گزارشات زیر را بصورت مکتوب در جلسه آتی شورا ارائه نماید.
    • تعداد بیکاران بهره مند از بیمه بیکاری در استان زنجان ضمن مقایسه تطبیقی – نسبی با استانهای کشور
    • آخرین تصمیمات به عمل آمده در حوزه بیمه بیکاری در سطح کشور (بویژه دستورالعمل جدید در ارتباط با جذب بیکاران در واحد های تولیدی و پرداخت حقوق متعلقه توسط تامین اجتماعی)
    • نحوه حضور و غیاب بیکاران بهره مند از بیمه بیکاری و لزوم استفاده از روش های به روز در حضور و غیاب آنان.
اداره کل تامین اجتماعی ( مصوبه )
علیرغم پیگیریهای مکتوب و تلفنی گزارش های درخواستی فوق الذکر واصل نشد. از اینرو ” مقرر گردید گزارش درخواستی حداکثر لغایت ۰۱/۰۶/۹۳ به اتاق زنجان ارسال گردد. این گزارش توسط اداره کل تامین اجتماعی در جلسه هشتم شورا ارائه خواهد شد. “

 

قسمت دوم : جلسه هفتم شورا ( مصوبات )

  • مقرر گردید فرازهای پیش نویس لایحه حمایت از تولید و سیاست های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود طی سال های ۹۴-۱۳۹۳ در جلسه هشتم شورای گفتگو تبیین و برای اقدامات لازم ، تصمیماتی اتخاذ گردد.
  • برابر گزارش نماینده اداره کل تامین اجتماعی مبنی بر دوبرابر بودن شاخص بیمه بیکاری استان زنجان نسبت به سطح ملی ، مقرر گردید مراتب در قالب گزارش تحلیلی توسط اداره کل تامین اجتماعی در جلسه هشتم شورای گفتگو ارائه گردد. این گزارش با مشارکت اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی لغایت ۰۱/۰۶/۹۳ تهیه و به دبیرخانه شورا ارسال خواهد شد.
  • مقرر گردید مستند به بند “چ” ماده ۱۱ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ( بند چ : ارائه پیشنهاد در مورد قراردادهای دستگاههای اجرائی با فعالان اقتصادی بخشهای خصوصی و تعاونی به منظور ایجاد تراضی و منع تحمیل شرایط ناعادلانه به طرف مقابل در این قراردادها ) مصادیق شرایط ناعادلانه توسط دبیرخانه شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی جمع آوری و به دبیرخانه شورای گفتگو مستقر در اتاق ایران ارسال گردد.
  • در اجرای ماده ۱۳ و تبصره ۶ ماده ۱۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر گردید ، بنگاه های صادر کننده و اداره کل امور مالیاتی استان زنجان نسبت به انجام اقدامات زیر اهتمام نماید.
    • ارائه مدارک لازم بصورت کامل توسط بنگاه های ذینفع
    • رسیدگی به موقع به مدارک دریافتی از بنگاه های ذینفع توسط اداره کل امور مالیاتی با امعان نظر به مفاد مواد قانونی فوق الذکر و تلاش مستمر برای کاهش دوران رسیدگی در تعامل با اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان
    • گزارش فصلی اظهارنامه های مربوط به فصول گذشته در ارتباط با اجرای مواد فوق الذکر در جلسه هشتم شورا ارائه گردد.
    • تمهیدات زمینه ساز برای نهادینه سازی کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده های مرتبط
  • به منظور استقرار پنجره واحد صادراتی در محل گمرک زنجان مقرر گردید اقدامات لازم به عمل آید.
    • ایجاد و تکمیل پنجره واحد صادراتی با تاکید بر حضور منظم و مستمر نمایندگان تام الاختیار مراجع ذیربط حداکثر لغایت ۱۵/۰۶/۹۳
    • ایجاد زمینه ها و ظرفیت های لازم برای استقرار نمایندگان دستگاه ها لغایت ۳۱/۰۵/۹۳
  • به منظور بررسی علل جذب کمتر تسهیلات بانکی توسط بنگاه های صادراتی در مقایسه با ظرفیت های ایجاد شده ، مقرر گردید با حضور مراجع نامبرده ذیل جلسه ای با اهتمام اتاق زنجان تشکیل گردد.
  • اعضای شورای هماهنگی شبکه بانکی استان
  • اتحادیه صادر کنندگان

گزارش نتایج بررسی ، از سوی بانک ملی در جلسه هشتم شورای گفتگو ارائه خواهد شد.

نویسنده:

بازدید: 808 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۴

1 پاسخ به “هفتمین صورتجلسه شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی”

  1. مصوبات می‌گه:

    […] هفتمین صورتجلسه شورای استانی گفتگوی دولت و بخش خصوصی […]

پاسخ دهید

© کلیه حقوق این پورتال متعلق به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی زنجان است.