english farsi
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۵


برگزاری سمینار “ورود به بازارهای بین الملل از طریق شبکه سازی صادراتی ” در اتاق زنجان

شناسه خبر:1574
پنج شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۸
چاپ پست الکترونیکی
این مورد را ارزیابی کنید
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...Loading...
اتاق زنجان  -Zanjan Chamber  - سمینار نحوه ورود به بازارهای بین المللی 1

سمینار “ورود به بازارهای بین الملل از طریق شبکه سازی صادراتی ” با تدریس آقای افتخاریان از اساتید محترم و مشاوران اتاق ایران و با حضور کارشناسان بازرگانی و بازاریابی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان بطور رایگان برگزار گردید.

در این کارگاه یک روزه ضمن تعریفی از SME ها مطرح شد: بنگاههای کوچک و متوسط کسب وکار (SMALL & MEDIUM SIZE ENTERPRISES) ، که با حروف اختصاریSME   به آنها اشاره می شود،علیرغم اینکه باستناد آماروارقام موجود اهمیت ویژه و بسزائی دراقتصاد کشورها دارا می باشند، و لیکن هنوز درسطح  جهانی  دارای  تعریف عملیاتی واحد  ویکنواختی که قابلیت تعمیم به انواع مختلف این بنگاهها ،درفضاهای متنوع کسب وکار و درکشورهای مختلف را دارا باشد، نیستند.

در همین راستا  دلایل تمایل دولت ها به ایجاد SME ها، مشکلات معمول بنگاه های کوچک و متوسط ، بازارها و بنگاه های بزرگتر به عنوان حلقه های مفقوده توسعه SME ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

در طرح موضوع  بازارهای صادراتی به ویژگی های بازارهای صادراتی از جمله وجهه و نام تجاری، تغییر هر روزه در تقاضا و سلایق مشتریان، رقابت جهانی دسترسی ساده به اطلاعات مربوط به کالاها و خدمات و نهایتا آگاهی روز افزون مشتریان،هزینه های مصرفی و ترویج محصولات و خدمات اشاره گردید.

همچنین  مواردی از شرایط صادرات به شرح ذیل مطرح شد:

اولين شرط صادرات، تسلط بر مهارت‌هاي برقراري ارتباط با انسان‌ها و گروه‌هاي خارجي است.

 دومين شرط صادرات، كار كردن است- كار به مفهوم جهاني يعني هدف‌گرا.

 سومين شرط صادرات، پيكار در ميدان رقابت است.

 چهارمين شرط صادرات، پشتكار در امر صادرات است.

اتاق زنجان  -Zanjan Chamber  - سمینار نحوه ورود به بازارهای بین المللی 2

در ادامه عنوان شد: صادرات يك سيستم با اجزاي مختلف است و همه اجزا بايستي با هم فعاليت كنند تا سيستم بخوبي كار كند. اصول بازاریابی در تمام دنیا یکی است ولی شرایط محیطی و فرهنگی فرق دارد.

 بنابراين در بازاريابي جهاني، نكات زير را بايد مورد توجه قرار داد:

تلاش براي متمايز ساختن محصول و شركت، توليدات انعطف‌پذير به جاي توليدات انبوه،سرعت و نوآوري در ارايه خدمات بهتر و بيشتر، بازارگرايي و توجه به نيازها و خواسته‌هاي روز بازار،تلاش براي ايجاد ارزش افزوده بيشتر نسبت به محصولات ساير رقبا،

 توجه به تشكل‌گرايي و همگرايي در بازار، ارتباط نزديك و دايمي با توزيع‌كنندگان و مشتريان

استاد افتخاریان در تعریف کنسرسیوم صادراتی بیان داشت: كنسرسيوم صادراتي تركيبي داوطلبانه از چند شركت‌، با هدف توسعه فروش كالاها و خدمات اعضاي خود در خارج از مرزهاي كشور و تسهيل صادرات اين محصولات از طريق يك اقدام مشاركتي است.

ایشان همچنین اضافه کرد: اعضاي يك كنسرسيوم درمي‌يابند كه مي‌بايست جنبه همكاري برتر از جنبه رقابت باشد تا بتوان به بازارهاي كليدي و آخرين تكنولوژي‌ها دست يافت.

كنسرسيوم صادراتي را مي‌توان به عنوان يك همكاري رسمي استراتژيك ميان تا بلندمدت بین چند شركت در نظر گرفت كه به عنوان يك متخصص تامين‌كننده خدمات براي تسهيل در امر دستيابي شركت‌ها به بازارهاي خارجي عمل مي‌نمايد.

 حضور موفق در يك بازار خارجي، به طور قابل توجهي متفاوت و مشكل‌تر از بازارهاي داخلي است. تا حدي كه مهارت‌ها و توانايي‌هاي رويارويي با چالش‌هاي بازارهاي صادراتي اغلب خارج از توان كسب و كارهاي كوچك و متوسط به تنهايي است. برخي از اين مشکلات عبارتند از:

فقدان منابع مالي و انساني براي مديريت صادرات ،اولويت دادن سرمايه‌گذاري بر تامين مواد اوليه و توجه کم به بازاريابي،دانش کم نسبت به بازارها و زبان خارجي، مشکل در شناخت شرکاي تجاري و قدرت کم چانه‌زني با خريداران عمده، دامنه کم محصولات و بالا بودن هزينه‌هاي حمل و دانش کم نسبت به ابزار مالي صادراتي

نویسنده:

بازدید: 242 دفعه آخرین ویرایش در پنج شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۸

پاسخ دهید

© کلیه حقوق این پورتال متعلق به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی زنجان است.