خلاصه ­ای از نتایج پایش ملی محیط کسب و کار ویژه زمستان  1400

 رتبه استان زنجان بدون تغییر نسبت به فصل گذشته خود پائیز

بر اساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب وکار ایران در زمستان ۱۴۰۰، رقم شاخص ملی، 5.83 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه شده که تا حدودی از وضعیت این شاخص نسبت به ارزیابی فصل گذشته (پاییز 1400 با میانگین 5.94) بهتر است.

در زمستان ۱۴۰۰، فعالان اقتصادی مشارکت­کننده در پایش ملی محیط کسب و کار کشور، به ترتیب سه مؤلفه : 1-غيرقابل پيش ­بيني بودن و تغییرات قيمت مواد اوليه و محصولات 2- دشواری تأمین مالی از بانک­ها و 3-بی­ ثباتی سیاست­ها، قوانین و مقررات و رویه­ های اجرایی ناظر بر کسب وکار را نامناسبترین مؤلفه­ های محیط کسب وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه ­ها ارزیابی نموده ­اند.

بر اساس یافته ­های این طرح در زمستان ۱۴۰۰، استا­ن­های سیستان و بلوچستان، قم و چهارمحال و بختیاری به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب وکار و استا­ن­هاي مرکزی، آذربایجان غربی و فارس به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب وکار نسبت به سایر استان­ها ارزیابی شده ­اند.

براساس یافته ­های طرح، میانگین ظرفیت تولیدی (واقعی) بنگاه ­های اقتصادی شرکت ­کننده در فصل زمستان معادل 41 درصد بوده که نسبت به همین میزان در پاییز ( 41.33 درصد)، با کاهش 0.33 واحدی مواجه شده است.

بر اساس نتایج این پایش در زمستان ۱۴۰۰، وضعیت محیط کسب وکار در بخش خدمات (5.77) در مقایسه با بخش­های کشاورزی (5.69) و  صنعت (5.62) نامناسب­تر ارزیابی شده است.

در بین رشته فعالیت­های اقتصادی برحسب طبقه ­بندی استاندارد 4  ISIC.rev، رشته فعاليت­های: 1- املاک و مستغلات،2-سلامت انسان و مددکاري اجتماعي و 3-سایر فعالیت­های خدماتی دارای بدترین وضعیت محیط کسب وکار و رشته فعاليت­های 1-مالی و بیمه، 2-اداری و خدمات پشتیبانی، 3-هنر، سرگرمی و تفریح بهترین وضعیت محیط کسب وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت­های اقتصادی درکشور داشته ­اند.

وضعیت محیط کسب و کار استان زنجان در زمستان 1400، با شاخص 5.50 نسبت به فصل گذشته (با شاخص 5.50) تغییری نداشته است اما در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته (با شاخص 5.31) نامساعدتر شده است. سه مؤلفه 1- غیرقابل پیش ­بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، 2- تولید و عرضه نسبتاً آزاد کالاهای غیراستاندارد و تقلبی در بازار، 3- بی­ ثباتى سیاست­ها، قوانین و مقررات و رویه­ هاى اجرایى ناظر به کسب وکار به ترتیب نامناسب­ترین مؤلفه­ های محیط کسب و کار در استان ارزیابی شده­ اند.

 

تماس با اتاق بازرگانی زنجان

۴ – ۳۳۴۶۳۷۷۰ – ۰۲۴
۳۳۴۶۳۷۷۷ – ۰۲۴
irdirector@zccima.ir
بزرگراه گاوازنگ - مجتمع ادارات ،روبروی برق منطقه ای- اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان
لینک شبکه های اجتماعی :
  

نقشه دسترسی به اتاق بازرگانی زنجان

دسترسی به اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…