رایزن بازرگانی سفارت ایران در باکو در وبینار تجارت با کشور آذربایجان مطرح کرد

قابلیت افزایش تجارت 500 میلیون دلاری ایران با آذربایجان تا 1.5 میلیارد دلار 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، وبینار تجارت با کشور آذربایجان، بعد از ظهر امروز 9 شهریورماه 1400 با حضور رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان و دیگر مسولان و با حضور مجازی فعالان اقتصادی و صادرکنندگان به همت اتاق زنجان برگزار شد.

در این جلسه بابایی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان با بیان اینکه میزان همکاری ها تجاری ایران و آذربایجان با وجود ارتباطات و زمینه های همکاری، مطلوب نبوده است، اظهار کرد: واقعیت بازار آذربایجان با باور تجار متفاوت است، با وجود اینکه زبان مشترک یک مزیت بوده اما در تجارت باید سایر موارد از جمله قوانین تجاری و مالیاتی و ... نیز مورد توجه باشد.
وی با اشاره به اینکه کشور آذربایجان الگوی پیشرفت اقتصادی خود را بر اساس الگوهای کشورهای اروپایی و ترکیه برنامه ریزی کرده است، گفت: این کشور با سرمایه گذاری به دنبال تبدیل شدن به مرکز ترانزیت منطقه بوده و برنامه توزیع محصولات مختلف به عنوان هاب منطقه ای را در دستور کار دارد.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکو جمهوری آذربایجان با بیان اینکه یک هزار و 300 قلم کالا از ایران به کشور آذربایجان صادر می شود، ابراز کرد: در بازاری که 2 هزار قلم کالای مختلف را وارد می کند جای کار برای کشور ما فراهم است باید با ظرفیت شناسی به دنبال توسعه مراودات حرکت کرد.
بابایی با بیان اینکه این کشور می تواند برای ایران کریدور ورود با بازار کشورهای CIS باشد، تصریح کرد: میوه های ایرانی به خوبی در بازار آذربایجان مصرف می شود و با وجود زمینه مناسب کشت محصولات در این کشور، اما تولید آنها به اندازه کافی برای مصرف نبوده و نیاز به واردات دارند.
وی با تاکید بر اینکه از پایگاه های ایجاد شده در آذربایجان باید برای صادرات به کشورهای ثالث استفاده شود، خاطرنشان کرد: اهم کالاهای وارداتی آذربایجان شامل کالاهایی چون طلای خام، خودرو، انواع روغن ها،تلفن همراه، تجهیزات و مصالح ساختمانی و ... است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در باکوی آذربایجان با بیان اینکه 17 درصد بازار این کشور در دست روسیه و 12 درصد در اختیار ترکیه است، افزود: ایران 3 درصد بازار کشور آذربایجان را دارد، در حالی که می توان تجارت 500 میلیون دلاری ایران با این کشور را با برنامه ریزی تا 1.5 میلیارد دلار نیز افزایش داد.
بابایی با بیان اینکه در حال حاضر با فساد درکشور آذربایجان به شدت برخورد می شود، ابراز کرد: در تجارت باید به صورت دقیق وارد عمل شده و همه اقدامات تجاری باید با سنجیدن تمام جوانب صورت گرفته و از تجربیات افراد حاضر در بازار و تیم های مشاوره حقوقی بهره برد.
وی گردشگری، فناوری و آی تی و استارت آپ، کشاورزی و ترانزیت را سرفصل های توسعه اقتصادی آذربایجان برشمرد و گفت: در صادرات به این کشور بسته بندی بسیار مهم بوده و باید از فرصت های تجاری برای توسعه مبادلات تجاری با این کشور از جمله وجود منطقه آزاد ارس به خوبی استفاده کرد.
در ادامه این جلسه مباحث و سوالاتی از سوی حاضران در این مطرح شد که مسولان حاضر در جلسات به آن پاسخ داده و راه های افزایش مبادلات و حضور در بازار کشور آذربایجان و ... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
انتهای پیام/الف.میم

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 10 شهریور 1400 09:11

تماس با اتاق بازرگانی زنجان

۴ – ۳۳۴۶۳۷۷۰ – ۰۲۴
۳۳۴۶۳۷۷۷ – ۰۲۴
irdirector@zccima.ir
بزرگراه گاوازنگ - مجتمع ادارات ،روبروی برق منطقه ای- اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان
لینک شبکه های اجتماعی :
  

نقشه دسترسی به اتاق بازرگانی زنجان

دسترسی به اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…