رئیس اتاق بازرگانی زنجان در جلسه 71 شورای گفت‌وگو:

هدف گذاری نقشه راه تجارت خارجی استان صادرات یک میلیارد دلاری و گسترش سبد و بازارهای صادراتی کالاهای استان است

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان، هفتاد و یکمین جلسه شورا گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان به ریاست استاندار زنجان و دبیری اتاق زنجان در محل سالن جلسات شهید شهریاری اتاق برگزار شد.

علی یگانه فرد رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ابتدای این جلسه با معرفی اعضای جدید شورا به نمایندگی از بخش خصوصی، اظهار کرد: انتخاب سه شرکت ایران ترانسفو، سیم و کابل ابهر و توسعه صنایع روی خاورمیانه را به عنوان صادرکنندگان ممتاز ملی و نمونه ملی در سال 1401 تبریک می گوئیم.

وی در ادامه با بیان اینکه جلسات شورا بر اساس سند توسعه تجارت خارجی استان زنجان که در آن هدف گذاری رشد صادراتی استان طی سه سال دیده شده برگزار می شود، تصریح کرد: هدف از تهیه نقشه راه تجارت خارجی، شناخت بازار برای محصولات دارای پتانسیل استان زنجان، شناخت و بررسی راه حل مشکلات تولید و صادرات برای بنگاه های تجاری استان، استفاده از راه های جایگزین در دوران تحریم و استفاده از ظرفیت های منطقه ای استان و کشورمان، تهیه استراتژی های کوتاه مدت و بلند مدت برای رسیدن به عدد هدف گذاری شده یک میلیارد دلار صادراتی و گسترش سبد صادراتی کالاهای استان و همچنین گسترش بازارهای صادراتی  است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان همکاری جهت  معرفی بازارهای مناسب جهت  واردات مواد اولیه مورد نیاز واحد های استان و آموزش تجار دارای پتانسیل به منظور گسترش تجارت در کالاهای مورد بررسی قرار گرفته استان را از دیگر اهداف نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان معرفی کرد و افزود: هدف سند توسعه تجارت خارجی استان را در پایان سه سال صادرات یک میلیارد دلار است.

یگانه فرد با بیان اینکه هر چند اموری مانند کرونا و یا تحریم در تحقق این هدف تأثیرگذار بوده است البته مشکلات داخلی نیز تاثیر گذارتر از تحریم بوده است، گفت»: اما در مجموع اهداف صادراتی برخی از کالاها محقق و برخی نیز محقق نشده است.

وی با تشریح وضعیت ۱۳ گروه کالایی در سند توسعه اطلاعات خارجی استان گفت: این مشکلات دلایل مختلفی از جمله مشکلات ارزی تامین مواد اولیه دارد.

یگانه فرد با اشاره به مشکلات و چالش های بخش صادرات، مشکلات مربوط به مسائل ارزی، مشکل در تامین مواد اولیه، تغییر قوانین صادراتی در طول مدت زمان و تعدد قوانین و مشکلات مربوط به حمل و نقل را از جمله این مشکلات عنوان کرد و افزود: همچنین تامین نقدینگی برای شرکت ها و تولید کنندگان، نبود واحد های سورتینگ و بسته بندی در زمینه مواد غذایی و نبود آمار و ارقام قابل استناد و یکپارچه از دیگر مشکلات این بخش است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در ادامه با ارائه پیشنهاداتی برای حل مشکلات صادرات کالاهای تولید شده در استان برای تحقق اهداف صادراتی افزود: رفع تعهدات ارزی ایجاد کنسرسیوم صادراتی بر اساس نقشه راه تجارت خارجی و ایجاد شرکت‌های تخصصی حمل بار و... را پیشنهاد داد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به اینکه برگزاری جلسات تخصصی با اعضای گروه های کالایی برای حل موانع تجارت و صادرات محصول، ایجاد مرکز مشاوره در خصوص ارائه خدمات مشاوره رفع تهدات ارزی و استفاده از ظرفیت های رمز ارز ها و بلاکچین جهت انجام تبادلات مالی و ایجاد کنسرسیوم های اختصاصی صادراتی بر اساس نقشه راه تجارت خارجی و ایجاد شرکت های تخصصی حمل بار در استان را از جمله پیشنهادات اتاق عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر در راستای حل مشکلات مالی واحد های صادراتی و امضای یادداشت تفاهم نامه های مشترک همکاری بانکی با کشور های عضو اوراسیا بخصوص روسیه(ملی) از جمله این پیشنهادات است.

یگانه فرد یکپارچه سازی سامانه های صادراتی(ملی) و تکمیل سامانه صادراتی محصولات کشاورزی با بررسی استاندارد های مورد نیاز هر کشور و همچنین ایجاد پایانه های سورتینگ در مناطق دارای پتانسیل صادراتی استان را نیز از دیگر پیشنهادن عنوان کرد و افزود:آموزش دانش آموختگان رشته مدیریت بازرگانی توسط صادر کنندگان برتر با هدف تربیت تجار و یکپارچه سازی آمار و ارقام استانی تحت نظر یک نهاد نیز از پیشنهادات دیگر است.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان همچنین با بیان اینکه میز زیتون و دبیرخانه آن در زنجان ایجاد شده است، گفت: بحث صادرات در این محصول بسیار مهم است و در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی زنجان پیگیری می شود.

در این جلسه گزارشی از وضعیت تولید محصول زیتون در ایران داده شد که بر اساس این گزارش ۱۲ استان در ایران تولید زیتون دارند که زنجان رتبه نخست را در بین این استانها دارد در این گزارش همچنین تاکید شده بود که مذاکراتی با دیگر کشورها از جمله ترکیه برای بهره مندی از تجربیات فعالان در حوزه زیتون انجام شده است.

انتهای پیام/الف.میم

 

آخرین ویرایش در چهارشنبه, 18 آبان 1401 10:20

تماس با اتاق بازرگانی زنجان

۴ – ۳۳۴۶۳۷۷۰ – ۰۲۴
۳۳۴۶۳۷۷۷ – ۰۲۴
irdirector@zccima.ir
بزرگراه گاوازنگ - مجتمع ادارات ،روبروی برق منطقه ای- اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان
لینک شبکه های اجتماعی :
  

نقشه دسترسی به اتاق بازرگانی زنجان

دسترسی به اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی زنجان

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…